Het adviestraject

Fase 1: Inventariseren

Tijdens deze fase staat de kennismaking tussen de adviseur en consument centraal. De adviseur inventariseert op hoofdlijnen de doelstellingen, risicobereidheid, kennis, ervaring en financiële positie van de consument. Voor beide partijen is het van belang om er tijdens deze fase achter te komen of de adviseur wat voor de consument kan betekenen. De adviseur dient tevens de consument te informeren over de inhoud van de dienstverlening, de kosten en wijze waarop deze eventueel worden gefinancierd. Zodra consument en adviseur besluiten om samen het adviestraject te doorlopen, komt de volgende fase aan de orde. De adviseur zal veel gedetailleerder gaan inventariseren. Van belang is dat de adviseur in deze fase alle relevante gegevens, kenmerken, wensen en behoeften van de consument inventariseert.

Fase 2: Analyseren

 

In deze fase vertaalt de adviseur alle informatie uit de vorige fases naar de mogelijkheden voor een hypotheek. Voor de consument volgt hierbij een aantal op maat gesneden berekeningen waarbij gekeken wordt naar zowel de huidige situatie als de toekomst.

Fase 3: Adviseren

In deze fase geeft de adviseur het advies aan de consument. De hypotheekconstructie die aansluit bij de specifieke wensen en situatie van de consument.

Fase 4: Nazorg

De taak van een hypotheekadviseur stopt niet bij het geven van advies. Ook nazorg is uitermate belangrijk. In de toekomst kunnen wijzigingen op het gebied van doelstellingen, risicobereidheid of in de financiële positie plaatsvinden. Het is van groot belang dat het gegeven advies blijft aansluiten bij de wensen en doelstellingen die in de voorgaande stappen bepaald zijn.

Wellicht heeft u als consument het gevoel dat de adviseur u het spreekwoordelijke hemd van het lijf vraagt. Alleen dan kan de adviseur voldoen aan de eisen die de WFT stelt en een kwalitatief hoogwaardig advies geven.

HypotheekDesk
©2024 HypotheekDesk | privacy statement | disclaimer